Tuesday 7 May 2013

ADA THYRIOD?? AKU ADA... TAPI DULU...

´
Assalammualaikum,

Hello..adik manis..kakak manis..En manis..pakcik manis...
Moga semua nya manis..
Jadi jom senyum dulu..before korang baca lagi..

Yes!!!
Automatik korang dah dapat pahala..
Kerana senyum!!!
Satu sedekah!!

Hokey..
Siapa pernah ada alami penyakit ni??
Atau masih lagi tak sedar yang korang ni ada

THYRIOD!!!

Tapi masih tak perasan?
Tapi tanda tanda tu selalu korang alami..
Hrmmm...

Ikut pengalaman aku la..
Pertama sekali aku fikir apa yang aku perhatikan pada tubuh badan aku
Tang leher...
Mula mula aku tak kisah..
Aku ingat lepas beranak biasa la
Masa beranak anak ke dua..Mina
Mungkin aku gemuk..
Tu pasal leher aku nampak kembung..
Kembung means...

Macam gelung tayar..
Tapi tak la kembung macam bola tu..
Hanya nampak mamcam gelung gelung gitu..
Nampak kembang..macam mana ye aku nak bagi tau
Tapi memang nampak pelik..
Kalau orang tak tahu mesti cakap
Leher menggeleber..
Walaupun badan aku tak la gemuk mana pun..
Dalam hati merungut jugak..

"alah..Tak jinjang dah leher aku..tak seksi dah kalau laki aku tengok.."
Ni dok merungut sorang sorang la ni

Time ni bila salah makan sikit
Aku akan rasa
Perit sangat nak telan air liur..
Suhu badan aku kekadang panas bila bangun waktu pagi..
Mood tu tak berapa nak elok..
Suka berpeluh sejuk tak tentu pasal..

Kepala toksah nak kata la..
Selalu migrain..tahap dewa..( sekarang dah lupa macam mana migrain ni hahaha)

Bab nak telan air liur tu tak tahan..
Nak telan air liur pun sikit je payah sangat..
Kekadang susah sikit nak bernafas..
Bila minum banyak air suam baru lega sikit..
Tapi bengkak tu masih ada..

Nadi kat tangan aku kekadang laju tak tentu pasal..

Lagi satu muka kita nampak..
Macam pucat..
Rambut aku gugur..

Aku baru tau ni masa aku temankan anak aku tak sihat kat klinik
WAN JULIA
sambil dia check anak aku tu..
Dia perasan aku punya muka lain macam..
Dr Julia ni dok pandang muka aku..sikit sikt pandang..
Dalam hati..bilang..

"aku lawa ka??"
"awat aku pakai krim malam banyak sangat ka???"
" aku comei kot..hahaha"

Punya la perasan tahap dewa kannnn..aku ni..hahaha
Pastu dia pun mula bukak mulut lepas habis check anak aku..
Dia kata

"awak perasan tak awak ada thyriod??"
Hrmm..aku cakap " thyriod tu apa??"
Dalam otak dok berlegar dah..kanser ke?? Mati la aku..
Penyakit apa ni?? Ya allah...
Dah la kaki aku ni ketuat dok tumbuh melata..
Banyak sangat benda nak tumbuh kat badan aku ni..


Bab nak hilangkan ketuat yang bertahun tahun tu aku cerita kat entry akan datang
Sambung balik...
Dia pun periksa leher aku..dia tekan kat area kembung tu

"adoii!! Sakit la..macam bengkak..tapi tak la sakit sangat..tapi macam da angin..
Dr cakap " itu la thyriod..dan dia pun cerita bla..bla..blaa..

So dia pun mintak aku buat pemeriksaan lanjut..
Tapi aku tak buat pun..sebab

Pertama
Aku takut..

Kedua
Aku tak suka makan ubat..( dr ckp thyriod ni ada sesetengah kes kena makan ubat sampai akhir hayat)

Ketiga
Mungkin terpaksa dibedah..kalau dah tahap kritikal..wooo aku takut..
Tang perut tu takpa lagi bedah..
Tang leher tu aku geletaq sikit..
Lepas abih bedah nanti suara jadi selunak Ct Nurhaliza takpa..
Ni jadi suara itik nira..nanyaaa..itu hanya imagine aku je..
Maklum la kuat sangat berangan

Jadi aku mula cari info kat google
Hrmm..baru aku tahu..
Apa yang aku rasa sama macam gejala gejala yang ada tulis kat info tu..

Aku mula takut..
Gegegegege..ni gigil namanya..cer buat..
Aku mula cari cara lain untuk sembuh selain makan ubat hospital..

Alhamdulillah ada..
Coz semua ciptaan tuhan ada nikmat dan rahsianya..

Jadi aku jumpa
Virgin Coconut Oil

Aku mula amalkan..
Vco yang berbentuk softgel dari catalys..
Tapi rasa macam kurang jimat la..
Cepat je abis..
Coz anak aku suka kunyah
So aku kena sorok...
tapi abih jugak..


Aku mula jadikan amalan seharian,
Dah biasa tiap pagi mesti ambil..
Dari yang capsule ke botol
Dari yang ke VCO ke EXTRA VCO
sampai berbotol botol..

Setelah berbulan bulan lamanya...
Bab leher tu aku tak perasan lagi dah takda kembung tu
Yang aku tahu
Aku dah takda masalah untuk telan air liur..serius..
Aku makan macam biasa..
Hampir berbulan jugak..tak rasa dah pengalaman perit tu

ALHAMDULILLAH...

Muka aku pun nampak merah macam darah tu mengalir la kat kepala..
Pada suatu hari tu,
Tiba tiba pulak aku rajin tenung lama lama muka aku kat cermin..
Lama gak la ye..hehehe..namanya kenali diri ni hehehe
Mana tau hidung aku mancung ke..

Aku mula perasan..
Leher aku mula nampak jinjang..kurus..
Tak gemuk..gelembung macam berbulan bulan yang lepas..
Mungkin ni berkat minum Vco dan kuasa Allah..
Alhamdulillah..
Tak perlu makan ubat..bedah..
Cuma amalkan ni je..

Jadi aku nak sharekan dengan korang semua yang sudi baca..
Mana yang tak sudi baca tu sure takkan tahu..sebab tak baca kan..hehehe

Amalkan setiap hari
2 sudu besar setiap pagi selepas sarapan
2 sudu besar setiap malam sebelum tidur..

In Sha Allah..berkesan hilanglah Thyriod tu..
Jom layan pic kat bawah ni..sebelum tu aku kongsikan tanda tanda awal yang bermaksud kita ada
THYRIOD!

Antara gejala penyakit thyriod yang kita boleh kesan :

1) Penambahan atau penurunan berat badan yang mendadak
2) Pembengkakan pada leher
3) Perubahan pada kadar denyutan jantung
4) Perubahan dalam tenaga atau perasaan/mood
5) Kehilangan rambut
6) Rasa terlalu sejuk atau panas
7) Kulit kering dan rapuh
8) Rasa kebas atau berdenyut pada tangan
9) Sembelit
10) Haid yang banyak
11) Lemah otot atau tangan bergetar
12) Masalah penglihatan
13) Cirit birit
14) Haid tidak tetap







Ini pic yang aku pinjam dari Mr Google..gini gambar rajahnya..tapi aku tak berapa paham bahasa sains..so tengok je la...





Gini la gayanya..rupa bengkak kat leher pada yang menghidap penyakit thyriod..
Aku tak suka..ada gelung..gelung macam tu..line macam tayar..
Pelik tapi benar..huhhh!!!
Kredit untuk Mr google...




Dr tu buat kat aku macam ni..
Sakit sikit..macam tak boleh nak telan..tak selesa...
Kredeit lagi untuk Mr Google..






Produk pertama sekali aku ambik vco jenama catalys..
Yang jenis softgel tu..
Anak anak aku suka kunyah kunyah makan makan gula gula..
Sedap katanya..ishhh..
Aku telan je....

Pastu disebabkan kos nak beli ni agak tinggi..
Aku bertukar kepada jenis botol macam ni..
Aku beli kat farmasi..

Tips..elak beli yang beku...
Suhu untuk vco ni elak dia beku..
Kata orang farmasi tu la..
Tak tau kenapa..
Yang jenis ni harga dalam rm50 jugak la...




Selepas berbotol botol habis..tiba tiba aku terjumpa ni kat cosway..
EXTRA tu yang lebih bagus..
Harga lebih murah..
Kalau ahli dapat rm29.90
Tahan la untuk 2 minggu sebotol ni untuk kami sekeluarga..
Setakat ni dah beli 4 botol..
2 botol dah habis
2 botol lagi mak kirim beli..

Ok pada yang baru nak mencuba..
Amalkan dengan permulaan niat dan ucapan bismillah..
Moga korang juga dapat atasi segala  macam masalah yang ada dalam tubuh badan
Dengan kaedah semulajadi ciptaan Allah..
Ameen..

Sekian perkongsian aku kali ni...
Ok mintak sorang 20 sen..
Hehehe
Gurau je..

2 comments:

Nurul Hidayah mustafa Afifuddin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.